Cele mai proaste masini din toate timpurile

Jurnalistii americani de la Time au realizat ceea ce multi dintre noi vor sa citeasca macar o data pe an: o lista a celor mai nereusite masini din toate timpurile. Si cand spunem “din toate timpurile” ne referim la perioada de timp dintre 1899, in zorii industriei auto, si pana in zilele noastre.

Normal, topul americanilor include atat modele care trebuiau sa se gaseasca aici, cum sunt Trabantul, Yugo GV, prima generatie a lui Fiat Multipla sau Hummer H2, dar si surprize mari. Printre acestea din urma se numara BMW Seria 7 (2002), Jaguar X-Type (2001), Ferrari Mondial 8 (1980), Maserati Biturbo (1984) si Lamborghini LM002 (1986). Din top lipsesc modelele create de Dacia. Nu stim exact motivul acestei alegeri.

Iata lista completa a americanilor:

.

1899 – 1939

Horsey Horseless (1899) – Creata de inventatorul american Uriah Smith inainte de explozia auto. Avea un cap de cal din lemn atasat partii frontale pentru a semana cu o sareta.

Ford Model T (1909) – Desi Model T a “pus America pe roti”, cum spun cei de la Time, modelul Ford este considerat de acestia ca “un Yugo al zilelor sale”, fiind o masina extrem de simpla si fara pretentii.

Overland OctoAuto (1911) – Milton Reeves, creatorul acestei aratari, a considerat ca o masina pe sase sau opt roti ar determina o rulare mai usoara. Rezultat: nicio comanda din partea clientilor.

Scripps-Booth Bi-Autogo (1913) – Fata de motocicleta si spate de bicileta cu roti ajutatoare. Singurul merit al acesteia a fost faptul ca a dispus de primul V8 construit vreodata in State.

Briggs and Stratton Flyer (1920) – “O banca sub care sunt puse roti” este caracterizarea Time. Acest model extrem de simplu a aparut intr-o era in care Rolls-Royce sau Cadillac faceau deja modele de lux.

Fuller Dymaxion (1933) – Prima incercare de constructie a unei masini zburatoare. fara aripi, Dymaxion devenea una dintre cele mai instabile masini create vreodata. Cu aripi, nu avea nicio utilitate.

Chrysler/Desoto Airflow (1934) – Partea proasta a acestui model a fost, paradoxal, faptul ca era cu un pas inainte acelorlalte din punctul de vedere al tehnologiei. Elementele aerodinamice nu au avut succes la acea vreme, desi peste 20 de ani ar fi rupt piata.

.

1940 – 1959

Crosley Hotshot (1949) – prima masina sport de dupa Razboi a fost lenta si periculoasa. Avea un motor de 750 cmc care in loc sa fie turnat intr-o carcasa din otel era acoperit cu placi de alama. Eroare. Acestea se topeau repede iar motorul devenea zgomotos si foarte fierbinte.

Renault Dauphine (1956) – Dauphine era atat de prost construita incat se spunea ca stand in habitaclu auzeai cum rugineste caroseria. In plus, pentru 0-100 km/h avea nevoie de 32 de secunde. Time pune vanzarile fenomenale (2 milioane in toata lumea) pe seama faptului ca toti vroiau o masina. Orice fel de masina.

King Midget Model III (1957) – O incercare americana de a construi un model abordabil ca pret a sfarsit prost. King Midget Model III nu a reusit sa atinga de standardele de siguranta.

Waterman Aeromobile (1957) – Creat de Waldo Waterman, modelul trebuia sa fie un aeroplan cu roti care se putea conduce pe sosea. Succesul acestuia nu a fost insa cel scontat.

Ford Edsel (1958) – Ford a vrut sa creeze o masina pentru marea masa si a reusit sa faca o masina a carei grila semana cu un vagin (sustineau criticii vremii). Presedintele Ford de atunci, Robert Mcnamara, a renuntat repede la proiect.

Lotus Elite (1958) – Desi a castigat la Le Mans de sase ori, Elite nu a stiut sa profite de fibra de sticla, de abia descoperita ca material de carosare. S-a intamplat de foarte multe ori ca arcurile suspensiilor sa sparga caroseria, aceasta neputand sa sustina intregul pachet tehnic al masinii.

MGA Twin Cam (1958) – Versiunea de performanta a modelului MGA (1955). Desi varianta clasica nu a avut probleme de fiabilitate, motorul lui Twin Cam era atat de putin fiabil incat pistoanele nu rezistau la turatii mari iar un motor explodat era la ordinea zilei.

Zunndnapp Janus (1958) – Partea proasta a masinii create de fabricantii germani de motociclete de la Zunndnapp era bancheta din spate, orientata invers. Vanzarile au fost direct proportionale cu aceasta.

.

1960 – 1974

Amphicar (1961) – Desi a fost creata ca o masina-amfibie adevarata, fiind prima incercare reusita de acest tip, Amphicar avea si cateva probleme, cea mai importanta fiind aceea ca nu era tocmai etansa in apa.

Corvair (1961) – Solutia motorului amplasat posterior poate parea OK astazi, dar in acea vreme era un experiment. In plus, coloana de directie a lui Corvair putea sa intre efectiv in cel de la volan in cazul unui impact frontal. Alte neajunsuri: scurgeri constante de ulei, gaze in habitaclu de la sistemul de incalzire.

Peel Trident (1966) – Construit pe insula britanica Man, modelul trident pacatuia prin faptul ca in interior se inmagazina atata caldura sub plexiglasul care avea rol de cockpit incat nu puteai rezista decat foarte putin in soare. In plus, avea o forma care il facea se semene cu un mini OZN.

AMC Gremlin (1970) – Ceea ce astazi reprezinta o solutie des intalnita era pe atunci un experiment: dezvoltarea unui hatchback dintr-o berlina. Practic, Gremlin este derivat din AMC Hornet, diferenta fiind facuta de spatele taiat cu toporul care a determinat o forma cel putin disproportionata.

Triumph Stag (1970) – Desi formele modelului Triumph au fost foarte apreciate de criticii vremii, problema sa a fost motorul, Acesta a fost atat de prost incat, daca modelul ar fi fost vandut astazi, recall-urile in service s-ar fi desfasurat zilnic.

Chrysler Imperial LeBaron Two-Door Hardtop (1971) – Marca Imperial si-a vazut sfarsitul cu ochii la finalul anilor ’60, cand Chrysler a luat-o sub aripa sa. Modelul despre care discutam arata ca o barca de viteza iar interiorul ca un casino de mana a treia.

Ford Pinto (1971) – Pinto pacatuia din greu la capitolul “siguranta”: daca era lovit mai serios din spate rezultatul era un inevitabil incediu de proportii. Atunci cand Ford s-a gandit sa il refaca, costurile schimbarii se duceau la 121 de milioane $ iar costurile potentiale pentru victimele accidentelor erau de maximum 50 de milioane $. Concluzie? Las’ sa arda!

Jaguar XK-E V12 Series III (1974) – Desi se baza pe un model superapreciat, E-Type, Jaguar au fost nevoiti sa schimbe motorul lui XK-E: de la un V6 de 4.2 litri s-a ajuns la un V12 de 5.3 litri. In plus, configuratia de coupe disparea complet, ajungandu-se la un cabrio. Cireasa de pe tort: aparatorile din cauciuc ale spoilerelor erau de-a dreptul hidoase.

.

1975 – 1989

Bricklin SV1 (1975) – “SV1” insemna, in acceptiunea inventatorului Malcolm Bricklin, “Safety Vehicle 1”. Motivul neoficial: modelul era foarte lent din cauza masei mari a motorului. S-au vandut 3000 de bucati.

Morgan Plus 8 Propane (1975) – Problema modelului de mai sus este faptul ca, fortati de tendintele de limitare a emisiilor, Morgan l-au transformat intr-unul pe baza de propan. Unde era tinut propanul? Intr-un rezervor care atarna in spatele spoilerului posterior. Greseala fatala!

Triumph TR7 (1975) – Unul dintre ultimele modele ale marcii Triumph, TR7 a avut probleme mari de electronica. Scort-circuitele erau la ele acasa iar defectiunile cauzate de acestea au adus putinii clienti la disperare.

Trabant (1975) – Cunoscut pentru “caroseria din carton”, Trabantul era de fapt acoperit cu fibra de sticla ranforsata cu fibre de lemn si bumbac. Considerat raspunsul Germaniei de Est la mult mai stilatul Beetle, Trabi fumega ca un turc si de multe ori ramanea fara semnale din cauza electronicii.

Aston Martin Lagonda (1976) – O catastrofa tehnica derivata din decizia companiei britanice de a construi modelul utilizand informatica de ultima ora: electronica prin computer si display-uri de efect. Din pacate, nici una, nici alta nu au functionat.

Chevy Chevette (1976) – Ultima data cand un astfel de model a fost vazut functionand, in Romania bananele erau la mare pret si multi dintre redactorii Automarket nici nu se nascusera inca. Avea un motor de 51 de cai si un schimbator. Cam atat.

AMC Pacer (1978) – Un studiu recent l-a indicat pe Pacer ca fiind cel mai urat model auto din toate timpurile. Desenat de acelasi om care a creat si AMC Gremlin (vezi putin mai sus), modelul in discutie nu a facut prea multi purici pe piata. Richard Teague a fost cu adevarat un designer de succes!

Corvette 305 California (1980) – Corvette a creat o masina care arata chiar bine si mergea la fel de bine, insa regulile de mediu din State au facut ca motorul sau sa fie schimbat. Noul V8 care scotea 180 de cai si transmisia automata cu trei trepte s-au facut insa de rusine.

Ferrari Mondial 8 (1980) – Fanii marci italiene sunt rugati sa inchida monitoarele pentru cateva secunde. Primul model din seria Mondial a avut atatea defecte de electronica incat ca mirosul de fire arse se simtea clar in habitaclu. Rezultat: Mondial 8 a fost considerat unul dintre cele mai ieftine modele create vreodata de Calutul Cabrat. Dar sa nu injuram in biserica, trecem mai departe.

Cadillac Fleetwood V-8-6-4 (1981) – Solutia tehnica de dezactivare a cilindrilor (una destul de intalnita astazi) se afla inca in fasa dar Cadillac a tinut mortis sa o integreze intr-unul dintre modelele sale. Toti cumparatorii s-au intors cu masinile in service cerand ca sistemul de dezactivare automata a cilindrilor sa fie scos din functiune.

De Lorean DMC-12 (1981) – Construit din otel, modelul nord-irlandez era mult prea greu pentru a fi sustinut de motorul V6 de 2.8 litri de origine Peugeot. Avantajul sau: a fost desenat de Giugiaro. Happy-end: DMC-12 va reveni in 2008, fiind anuntat deja de compania americana care detine drepturile asupra numelui De Lorean.

Cadillac Cimarron (1982) – Modelul Cimarron a ramas in memoria fanilor de spita inalta a celor de la Cadillac ca masina care a strans cele mai proaste elemente ale industriei intr-o singura creatie. In plus, pretul sau horror a indepartat eventualii clienti, cei mai multi beti la acel moment.

Camaro Iron Duke (1982) – Va imaginati un Camaro care face 20 de secubnde pana la 100 km/h? El e! Primul si ultimul model Camaro care a avut sub 100 de cai (90, mai exact). Rusine.

Maserati Biturbo (1984) – Biturbo a fost construit de Maserati pe o vreme in care compania italiana era disperata si amenintata de faliment. Rezultatul nu putea fi mai bun decat insasi situatia companiei italiene, cui o lista de defecte cat cartea de telefon.

Mosler Consulier GTP (1985) – Creatia unui fan al motorsportului, Warren Mosler, masina de curse denumita Consulier GTP era urata si a fost exclusa din toate cursele din cauza faptului, ciudat la prima vedere, ca raportul putere/masa era foarte foarte bun.

Yugo GV (1985) – Fostii vecini iugoslavi s-au mandrit cu Yugo, insa americanii il considera una dintre cele mai proaste masini construite vreodata. Motoare proaste si sisteme electrice la pamant. Acesta este rezumatul carierei lui Yugo.

Lamborghini LM002 (1986) – Primul si singurul model de teren construit de Lamborghini pentru public. Unul dintre putinele exemplare ramase pe Pamant a fost distrus de armata americana dupa ce a fost gasuit in garajul lui Uday Hussein, fiul lui Saddam. Estetic, LM002 este precursorul unui alt “megasucces”, H2, o inutilitate marca Hummer.

.

1990 – prezent

Ford Explorer (1995) – Cel mai vandut model din ultimii 14 ani in SUA este acuzat de Time pentru ca sta la baza obezitatii din Statele Unite si a dorintei femeilor de a sta cat mai sus in masina. In plus, Explorer a deschis apetitul americanilor pentru masini mari.

GM EV1 (1997) – Anuntat de GM ca vehiculul viitorului, EV1 este subiectul celebrului film “Who Killed The Electric Car?”. Altfel spus, modelul american a ramas la stadiul de promisiune in ciuda solutiilor tehnice (100% electric, zero emisii) extrem de bine intentionate.

Fiat Multipla (1998) – Cunoscut in anii ’50-’60  ca un mini-monovolum de clasa al celor de la Fiat, numele Multipla a revenit in ’98 in atentia tuturor printr-o forma care a socat. Considerata de multi cea mai urata masina din toate timpurile, Multipla a avut nevoie urgenta de un refresh estetic si l-a avut. Acum, Multipla e un monovolum respectabil. Dar raul a fost deja facut.

Ford Excursion (2000) – Desi nu a fost adus in Europa (si bine au facut), Ford Excursion este un munte de masina de peste 3 tone si 5.5 metri. Desi Ford l-a marketat ca un produs pentru fermieri, Excursion a devenit una dintre masinile care vazuta pe strada iti inspira exact ce iti inspira un perete imens. Poate ca inauntru te simti sigur.

Jaguar X-Type (2001) – Ne apropiem de zilele noastre si vedem in top una dintre masinile care inca mai circula pe strazi. Desi beneficia de intreg suportul platformelor grupului Ford (inclusiv cea a lui Mondeo), presupusul rival pentru Seria 3 si C-Klasse a fost o nereusita si un dezastru financiar pentru Jag, chiar daca masina in sine nu a avut niciodata probleme de fiabilitate.

Pontiac Aztek (2001) – Time rememoreaza reactia multimii adunate la Detroit cand oamenii au dat ochii pentru prima data cu Aztek: “Ce dracu’ e asta?”. Problema de top: miliardele de “ochi” utilizati de Pontiac pe partea frontala.

BMW Seria 7 (2002) – Nu putea lipsi din top celebra Serie 7 cu care Chris Bangle a debutat la BMW. Principalul neajuns a fost insa prima generatie a sistemului iDrive, cu un joystick neinteles de pe care erau “rezolvate” toate problemele legate de interior. Clientilor le-a luat timp mult pana sa afle de unde se regla aerul conditionat, de exemplu. BMW a rezolvat problema pana in 2007, insa Seria 7 din 2002 s-a vandut doar pentru ca fanii BMW cu multi bani aveau nevoie de o limuzina scumpa.

Hummer H2 (2003) – O reactie trista la cererile din ce in ce mai mari de a limita consumul si emisiile poluante. Hummer a lansat H2 la putin timp dupa tragicele evenimente teroriste din 11 septembrie 2001 iar reactiile americanilor suparati nu au intarziat: cateva showroom-uri Hummer au fost arse de necunoscuti.

[sursa: automarket.ro]

2 comments to Cele mai proaste masini din toate timpurile

Leave a Reply

 

 

*

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.