Ce strategii folosesc magazinele pentru a ne stoarce de bani

Daca analizam strategiile pe care marile lanturi de magazine le folosesc pentru a isi determina clientii sa cumpere cat mai multe produse, ajungem la concluzia ca nimic nu se face la intamplare: amenajarea magazinului, aranjarea produselor in raft, politica de preturi, ofertele speciale sau campaniile publicitare, totul este pus in practica doar pentru a ne convinge sa lasam cat mai multi bani la casele de marcat.

Sa vedem ce metode folosesc comerciantii pentru a isi maximiza vanzarile, si cum putem iesi totusi din magazine fara sa avem buzunarele goale.

Strategii de crestere a vanzarilor

1. Indiferent de numarul si cantitatea produselor pe care doresti sa le cumperi, nu intri intr-un hipermarket fara carucior. Acesta este insa mult mai mare decat ar fi normal, tocmai pentru a te determina sa cumperi cat mai mult – de cate ori vi s-a intamplat sa puneti in carucior cateva produse, iar acesta sa para totusi gol?

2. Produsele esentiale – paine, carne, lactate – se afla in spatele magazinului, clientul fiind pus in situatia de a traversa tot magazinul pentru a isi cumpara o paine spre exemplu. Astfel, cresc sansele ca el sa cumpere mai multe produse decat si-a propus initial.

3. De ce guma de mestecat si batoanele de ciocolata sunt asezate langa casele de marcat? Pentru ca acest tip de produse sunt cumparate din impuls – de cate ori ati aruncat un pachet de guma in caruciorul de cumparaturi cat timp ati stat la coada?

4. Aranjarea produselor in rafturi nu se face oricum – cele care se vand cel mai bine sunt plasate in mijlocul raftului, in timp ce produsele scumpe sunt plasate la colturi, astfel incat sa treci de doua ori pe langa ele.

Mai mult, produsele scumpe sunt plasate la nivelul ochiului pentru o mai mare vizibilitate, iar cele ieftine se afla in rafturile de jos.

5. Prin modul in care sunt amenajate, magazinele incearca sa te determine sa te opresti de cat mai multe ori. De ce? Pentru ca ori de cate ori te opresti, exista posibilitatea de a cumpara ceva.

6. Unele preturi sunt greu de comparat. Ce costa mai putin: 330 de grame la trei lei, sau 500 de grame la 3.8 lei? Multa lume sa uita la pret cand cumpara ceva, iar magazinele pot alege gramaje neobisnuite pentru produsele proprii, astfel incat sa nu poata fi comparate cu ale concurentei.

7. False “chilipiruri” – uneori, produsele sunt aruncate intr-un cos pentru a da senzatia ca sunt ieftine, desi nu sunt.

8. Produsele scumpe sau care aduc profituri mari (electronice, cosmetice, etc) sunt pozitionate la intrarea in magazin, pentru a iti atrage atentia asupra lor inainte de a fi prea obosit si/sau de a ramane fara bani. Mai mult, acestea beneficiaza de spatii generoase si reclama pe masura, ceea ce nu se intampla in cazul produselor ieftine sau mai putin profitabile.

9. Noi avem cele mai mici preturi! De cate ori ati auzit sloganuri de genul “daca gasiti in alta parte mai ieftin, noi va returnam de X ori diferenta”? OK, incercati sa gasiti acel produs in alta parte…

Sau, chiar daca unii clienti gasesc aceleasi produse in alta parte la un pret mai mic, statistic vorbind, extrem de putini se intorc la magazinul initial pentru a cere diferenta. Iar comerciantii stiu asta.

Ce putem face pentru a contracara aceste strategii

1. Nu luati un carucior decat daca aveti neaparata nevoie. Daca va faceti cumparaturile folosind un cos de mana pe care sa il “carati” prin t0t magazinul, va veti gandi de doua ori inainte de a cumpara ceva.

2. Alcatuiti-va o lista de cumparaturi si nu luati decat ceea ce scrie pe lista. Daca intrati in magazin cu gandul de a cumpara “ce imi lipseste prin casa”, in mod sigur va veti umple caruciorul.

3. Analizati ofertele doar din punctul de vedere al pretului si al gramajului. Restul reprezinta doar marketing si ambalaj.

4. Nu treceti de mai multe ori pe langa acelasi raft pentru ca ezitati sa cumparati un anumit produs. Daca ati plecat de la raft fara sa il cumparati, in momentul in care va intoarceti, exista multe sanse sa il puneti in carucior.

5. Atunci cand cautati cele mai ieftine produse, luati la voi un calculator de buzunar pentru a compara mai usor preturile.

6. Inainte de a ajunge la casa, aruncati o privire in carucior si intrebati-va daca aveti nevoie de tot ce ati pus in el. Altfel, nu va jenati sa cereti persoanei de la casa de marcat sa puna deoparte produsele pe care nu mai doriti sa le cumparati.

[sursa: visualeconomics.com]

Leave a Reply

 

 

*

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.